Stor kartläggning: Butikerna och kedjorna med högst – och lägst – lönsamhet

Bland de 465 största aktörerna i handeln låg rörelsemarginalen under 2019 i genomsnitt på 2,4 procent. Men det är stora variationer mellan bolagen. Mest lönsamt var lyxvarumärket Louis Vuitton. ”Det finns en stor mängd inhemska kunder som är villiga att betala ett premium”, säger Viktor Eklöf, ansvarig för analys av detaljhandelns nyckeltal på HUI.
Text: Julia Forsberg
Annons:

Lönsamheten bland handelns största kedjor och butiker varierar kraftigt – från en rörelsemarginal på minus 50,3 procent till en rörelsemarginal på plus 33,8 procent. Och det var lyxvarumärket Louis Vuitton som hade den högsta rörelsemarginalen under 2019.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...