Stenhård match i sporthandeln – här är branschens vinnare och förlorare

Sporthandeln står inför fortsatt tuffa matcher på en allt hårdare marknad med låga marginaler. Nischade aktörer tar för sig och antalet butiker krymper. ”Marknadsunderlaget har inte räckt till åt alla”, säger Lars Palmgren, vd för Team Sportia och Sportringen.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Den traditionella sporthandeln har under de senaste åren rörts om av en rad förändringar:

  • Digitalisering. E-handeln har precis som i många andra branscher växt kometsnabbt och tagit andelar, bland annat via pure players som Sportamore. Detta har påverkat de traditionella kedjornas marginal och butiksnät. Deras egen e-handel har dessutom varit sen.
  • Leverantörsvarumärken kör egen retail. Både bjässar, som Nike och Adidas, och mindre aktörer har i allt större utsträckning valt att satsa på egen försäljning för att ha större kontroll på både marginaler och varumärke. Samtidigt har kedjorna satsat allt mer på egna märkesvaror.
  • Fler nischaktörer. Outdoor-koncept som Outnorth och Ridestore har visat snabb tillväxt och lockar till sig allt fler av kunderna inom den växande hälso- och fitnesstrenden.
  • Branschglidning. Den växande outdoor-nischen är ett exempel men främst har det varit modehandeln och sporthandeln som har glidit in i varandras målområden, som H&M:s satsning på träningskläder.

Detta har lett till att tidigare bergfasta positioner har börjat luckras upp. När de etablerade aktörerna har utmanats på så många områden sätter det sina spår.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...