Stekhet vår för lågpris

Under våren har kundstocken växt hos såväl Willys, Lidl som Netto. Lågpriskedjornas kunder har dessutom blivit mer lojala.
Text: David Jansson
Annons:

Lågprisbutikerna var vårens vinnare i dragkampen om de pengar hushållen lägger på livsmedel och andra dagligvaror. Det visar GFK:s kartläggningar av inköpen under perioden februari–april.

– Willys, Lidl och Netto lyckades alla både med att skaffa fler kunder och att ta hand om mer av sina kunders totala utgifter för dagligvaror, berättar analytikerna Pia Sjöstedt på GFK.

Allra bäst lyckades Willys-kedjan. Kundstocken växte enligt GFK:s mätningar med hela fem procent jämfört med motsvarande period förra året.

– Inte mindre än drygt 40 procent av hushållen handlade hos Willys under perioden. Fler kunder har bara Ica Maxi och Ica Supermarket, konstaterar Pia Sjöstedt.

Även Lidl-kedjans kundstock växte ordentligt. Antalet hushåll som handlade i butikerna ökade med fyra procent jämfört med motsvarande period förra året.

Ökningen innebar att nästan tre av tio hushåll handlade hos Lidl under perioden. Större kundstock hade faktiskt bara Ica Maxi, Coop Forum, Ica Kvantum, Ica Supermarket och lågpriskonkurrenten Willys.

– Lidl har skaffat sig en bra bas för att växa. Kedjan skulle öka sin försäljning kraftigt om de lyckades göra sina kunder mer lojala, säger Pia Sjöstedt.

I dag tar Lidl-butikerna inte hand om mer än knappt 12 procent av de pengar som kedjans genomsnittliga kund sammanlagt lägger på dagligvaror. Av de större kedjorna är det bara Coop Nära som har ännu mer illojala kunder.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...