Foto: Thomas Ohlén

Statistik kedja för kedja: Så har snittköpen rusat under pandemin

Covid-19 skapade bunkringskaos i dagligvaruhandeln i mars. Snittköpen har fortsatt att öka kraftigt – och mest hos Tempo. ”Folk storhandlar i vår lilla butik”, säger handlaren Torbjörn Hammar.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandeln upplevde en exceptionell efterfrågan när coronapandemin blev verklighet i Sverige i mars men i dag kan Market i samarbete med GFK avslöja att snittkvittona har fortsatt uppåt.

Ökningen för hela branschen uppgick till 17 procent april-juni i år jämfört med 2019.

– En hel del måltider och transaktioner har flyttats från restauranger till bostaden och samtidigt handlar en hel del hushåll mer sällan men för större belopp, säger undersökningsföretagets analytiker Bo Engström till Market om den sociala distansering som fysiska butiker uppmanar sina kunder till.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...