Foto: Thomas Ohlén

Statistik kedja för kedja: Så har snittköpen rusat under pandemin

Covid-19 skapade bunkringskaos i dagligvaruhandeln i mars. Snittköpen har fortsatt att öka kraftigt – och mest hos Tempo. ”Folk storhandlar i vår lilla butik”, säger handlaren Torbjörn Hammar.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandeln upplevde en exceptionell efterfrågan när coronapandemin blev verklighet i Sverige i mars men i dag kan Market i samarbete med GFK avslöja att snittkvittona har fortsatt uppåt.

Ökningen för hela branschen uppgick till 17 procent april-juni i år jämfört med 2019.

– En hel del måltider och transaktioner har flyttats från restauranger till bostaden och samtidigt handlar en hel del hushåll mer sällan men för större belopp, säger undersökningsföretagets analytiker Bo Engström till Market om den sociala distansering som fysiska butiker uppmanar sina kunder till.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...