Stark framtidstro bland småföretagarna i handeln: ”Deras framtidstro växer”

Mer än hälften av småföretagarna i handeln tror att deras försäljning kommer att öka under det kommande halvåret. ”Trots en hel del oro så växer framtidstron.”
Text: Kalle Östgren
Annons:

Branscher med högst framtidstro

(Andel som tror på ökad försäljning)
1. Reklam/PR/kommunikation (63 procent)
2. Affärs- och organisationsutveckling (63 procent)
3. IT och telekom (62 procent)
4. Handel (59 procent)
5: Bygg (54 procent)
 
och de med lägst... 
1. Kultur/nöje/fritid (33 procent)
2. Redovisning/revision (34 procent)
3. Transport/åkeri (37 procent)

Framtidstron bland de mindre företagen ökar.

Inom handeln tror nästan sex av tio (59 procent) av småföretagarna på ökad försäljning under det kommande halvåret.

Det sammanvägda resultatet för alla branscher visar att framtidstron fortsätter stärkas sedan den förra undersökningen i höstas.

Det visar Vismas Affärsbarometer, som har genomförts sedan 2011, nu tagits fram för trettonde gången och bygger på svar från 815 små och medelstora svenska företag under april 2017.

– Vi ser en fortsatt stark utveckling på marknaden i Sverige. Trots en hel del oro i omvärlden och politisk osäkerhet så har små och medelstora svenska företag medvind och deras framtidstro växer, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Bland småföretagarna som tror på ökad försäljning är tillgången till fler försäljningskanaler den vanligaste anledningen till optimism, vid sidan av säsongsberoende faktorer.

Av de som tror att försäljningen kommer minska anges ökad konkurrens och minskad intern kapacitet som största skäl.

Mest optimistiska är småföretagare verksamma inom reklam, PR och kommunikation.

– Teknik- och tjänstesektorn präglas av en stark utveckling och innovation just nu. Därför känns det logiskt att företag inom dessa branscher ser extra ljust på framtiden, säger Henrik Salwén.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...