Stabilt halvår för Axfood
Axfood ökade rörelseresultatet med drygt sju procent under första halvåret. Men butiksomsättningen utvecklades svagt.
Axfoodkoncernen redovisar ett rörelseresultat på 622 miljoner kronor för årets första sex månader. Det är en ökning med 42 miljoner eller 7,2 procent jämfört med samma period föregående år.
Koncernens samtliga affärsområden, Hemköp, Willys, Axfood Närlivs och Dagab, uppvisar stärkta rörelseresultat under första halvåret.
– Den goda lönsamheten beror främst på välskötta butiker med tilltalande kunderbjudanden och en förbättrad effektivitet i logistikverksamheten, kommenterar Axfoods vd Anders Strålman i delårsrapporten.
Trots resultatlyftet var försäljningsutvecklingen svag i butikskedjorna Hemköp och Willys under perioden.
Totalt ökade butiksomsättningen med blygsamma 0,8 procent varav jämförbara enheter ökade med 0,2 procent.