Foto: Kristin Lidell

Specsavers vd siktar på att ta halva marknaden – ska öppna ytterligare 20 butiker

Hälften av alla glasögon som säljs på den svenska marknaden ska vara ett par från Specsavers. ”Det är ett realistiskt mål”, säger Sverigechefen Marita Bertilson som ser utrymme fler fler butiker.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Marita Bertilsson

Aktuell: Sverigechef för Specsavers.
Ålder: 49.
Familj: Maken Per och sonen Emil, 15 år.
Med tre ord: Pragmatisk, problemlösare och ”gillar verkstad”.
Fritid: Älskar att laga mat, läsa och vara ute med hunden i skogen.

När den engelska optikerkedjan Specsavers gjorde sitt intåg i Sverige 2004 var Marita Bertilson definitivt inte en av kunderna.

– Jag ser mig själv som en person som är intresserad av mode, stil och god design. Att gå till en lågpriskedja för att köpa glasögon – nej, det var inte min grej, säger hon.

I dag är hon Sverigechef för kedjan som har 113 butiker från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Och oerhört stolt över arbetet som hennes team av medarbetare, butikschefer, optiker och optikerassistenter gör varje dag.

Med all rätt kan tilläggas. I Markets rapport Handelns hetaste kedjor får Specsavers högsta betyg för sin service och ligger långt före konkurrenterna när det gäller styrkan i varumärket.

– Vi har investerat mycket i det personliga mötet och har en vinnande affärsmodell med engagerade handlare som har lokal förankring och på så vis kan skapa starka relationer med sina kunder, säger Marita Bertilson.

Marita Bertilson har rykte om sig att vara en engagerad och tydlig ledare, som började som marknadschef på Specsavers 2011 och tog över rollen som Sverigechef 2014. Under hennes ledning ökade Specsavers omsättning i Sverige med elva procent till nästan 1,2 miljarder kronor under det senaste räkenskapsåret.

– Vi har drygt 500 000 kunder som handlar i våra butiker varje år. Inom fem år ska vi ha 40 procent av marknaden och sedan är siktet inställt på att vartannat par glasögon som säljs ska komma från oss. I England har vi redan 50 procent av marknaden och i Danmark snuddar man vid 40 – och jag vill ju inte vara sämre, säger hon och skrattar, något hon för övrigt har lätt för att göra.

Hur ska ni växa?
– Både genom att öka försäljningen i befintliga butiker och genom att växa med fler butiker. Vi behöver någonstans mellan tio och 20 nya butiker för att nå målet. Samtidigt kan vi inte ha för många eftersom vi vill att varje butik ska vara lönsam.

Vilka är era främsta kunder?
– Alla som behöver glasögon. Vad vi tydligt märker är att det ofta är vi kvinnor över 45 år som driver inköp av glasögon, inte bara till oss själva utan till man och sambo, föräldrar och svärföräldrar.

Hur ser er digitala strategi ut?
– Vi växer och utvecklar där också. I dag kan man boka synundersökningar via nätet och beställa linser. För att köpa nya glasögon behöver man ju däremot besöka en fysisk butik. Än så länge. Hur det ser ut om tio år, det vet vi inte.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...