Skobutikerna på nätet tappar fart

Skobutikerna på webben fortsätter att ta marknadsandelar. Men tillväxten har mattats av.
Annons:

Under det senaste vinterhalvåret fortsatte Zalando, Footway, Brandos och andra skobutiker på nätet att ta hand om allt mer av de pengar svenskarna lägger på nya skor.

Enligt analysföretaget GFK:s kartläggningar växte distanshandelns andel med 15 procent till 11,9 procentenheter – av varje hundralapp svenskarna köpte skor för gick alltså i det närmaste tolv kronor till nätbutikerna.

Men tillväxten i distanshandeln har dämpats. Under motsvarande period ett år tidigare, vintern 2012-2013, ökade internetbutikernas andel av den totala skoförsäljningen med hela 40 procent.

– Den här vintern växte antalet hushåll som köpte skor på internet inte lika kraftigt som under den förra vintern, säger Ylva Isaksson, analytiker på GFK.

Distanshandeln var inte heller den enda försäljningskanal som flyttade fram sina positioner på skomarknaden under perioden.

En annan vinnare var sportfackhackhandeln, vars marknadsandel ökade med åtta procent till i det närmaste en fjärdedel av den totala skoförsäljningen.

En av förklaringarna till sportfackhandelns starka ställning i skohandeln är de höga snittköpen.

– Under den senaste vintern låg snittkvittot för skor köpta i sportbutikerna på 760 kronor – klart högst i hela skohandeln, berättar Ylva Isaksson.

Samtidigt som distanshandeln och sportbutikerna stärkte sin ställning, minskade den traditionella skofackhandelns marknadsandel med fem procent till drygt 53 procent av den totala försäljningen.

– Den traditionella skohandeln är fortfarande klart störst. Trots tillbakagången handlade två tredjedelar av de hushåll som köpte skor under den senaste vintern i en traditionell skobutik, säger Ylva Isaksson.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...