Sju tips: Så har den lokala modebutiken tacklat coronakrisen

Att nöden är uppfinningarnas moder känner vi till. Men gör gör man när pandemin slår till? För Johan och Bettan Hallberg som driver BJ’s Mode i Linköping har kreativiteten resulterat i drive in-modevisningar och nya samarbeten.
Text: Helen Preutz
Annons:

Sju tips från BJ's mode i coronatider: 

  1. Försök att dra ner på det ni kan.
  2. Samtidigt måste du ha nytt som lockar
  3. Inför extra öppettider före och efter de ordinarie öppettiderna.
  4. Samarbeta med andra företagare.
  5. Bolla idéer med personalen
  6. Vårda kunderna.
  7. Var modig och lyhörd.

Paret som drivit dammodebutiken BJ’s Mode i Linköping sedan 2012 gladde sig åt att omsättningen ökat med 25 procent under 2019. Då slog pandemin till.

“Som en kniv i ryggen” - så beskriver Johan Hallberg det.

Butiken som säljer kläder till tre generationer kvinnor drabbades när många av stamkunderna plötsligt inte vågade gå ut. För att hantera tappet fick makarna Hallberg tänka till.

– Då körde vi dels hemleveranser där kunderna fick några dagar att prova hemma. Vi öppnade även upp butiken för enstaka kunder utanför ordinarie öppettider. Det gick ganska bra förra våren. 

Modevisningar som brukar hållas i butiken flyttade ut på nätet eller parken utanför. Paret anordnade även drive in-modevisningar i samarbete med lokala gårdsbutiker som sålde glass och choklad.

– Sen kom sommaren och värmen och de blev mer positiva. Men under andra vågen störtdök försäljningen och kunderna blev deppiga och sa att de inte behövde någonting, säger Bettan Hallberg. 

I takt med att vaccinationerna rullas ut början optimismen hos kunderna återvända. 

– Kunderna är positiva på så sätt att de våga sig ut. Men fortfarande ska de ingenstans, de har inga fester och de som jobbar hemma har ingen anledning att klä upp sig. 

Samtidigt planerar Johan och Bettan Hallberg för fullt inför vårsäsongen.

Så fort vädret tillåter planeras modevisning av badkläder tillsammans i samarbete med den lokala glassförsäljaren.

De funderar även på ett samarbete med en folkhögskola som har en textillinje.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...