Foto: Julia Sjöberg

Siffrorna som visar näthandelsvågens styrka – ändrade kundbeteendet består

E-handeln var hetast i dagligvaruhandeln i vinter och nådde en tredjedel av hushållen. Lidl var enda kedja som lyckades att öka den fysiska kundstocken. ”Lågprisprofilen är stark”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market kan i samarbete med undersökningsföretaget GFK berätta att antalet hushåll som e-handlade dagligvaror ökade kraftigt november-januari jämfört med motsvarande kvartal året innan. 

Kundtillväxten var 45 procent och därmed uppgick penetrationen till 33 procent.

– Online fortsätter att boostas av coronapandemin, säger Bo Engström om svenskarnas successiva förskjutning av inköp från traditionella dagligvarubutiker till nätet.

Samtidigt visar GFK:s siffror att e-handelskundernas lojalitet till tjänsten steg från 19 procent till 27 procent. 

Ica Maxi (33 procent) och Ica Kvantum (30 procent) är enda koncepten med mer köptrogna kunder. 

– Vi får se hur inköpsbeteendet påverkas när vi väl har tagit oss ur pandemin men det är rimligt att tro att många hushåll fortsätter att e-handla dagligvaror. 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...