Siffrorna avslöjar trendbrottet: Här är branschen där seniorerna dominerar näthandeln
Coronapandemin har fått många att flytta inköp av dagligvaror till nätet. Personer över 60 är vanligaste köpare och de lägger även mest pengar. Här kan du se penetrationen i e-handeln för alla ålderskategorier.
Market kan i samarbete med undersökningsföretaget GFK berätta att personer över 60 år har blivit den den största åldersgruppen online.
Så här har penetrationen utvecklats:
2019: 32 procent
2020: 44 procent
– Utvecklingen för e-handeln av dagligvaror har utan tvekan gått snabbast bland ”60-plussare”, säger GFK:s dagligvaruanalytiker Bo Engström om siffrorna för januari–september respektive år.
Inledande tre kvartalen 2019 var personer i åldern 30–39 år mest frekventa på nätet enligt GFK:s kartläggning.
Förklaringen har länge stavats – livspusslet.
– Många yngre och medelålders hushåll med barn upplever att de har svårt att få tiden att räcka till eller söker bekvämlighet.
Läs våra kommentarsregler