Foto: Shutterstock

Showrooms i förändring: ”Man pratar inte så mycket om begreppet längre”

Showrooms skulle bli den nya tidens retail. Men det renodlade konceptet har inte slagit igenom. ”Funktionen lever men har snarare flyttat in i flaggskepps- eller konceptbutiker”, säger Emma Hernell, vice vd för HUI Research.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Mindre visningsrum skulle bli nästa stora grej för snabbväxande e-handlare som ville ha en fysisk kontaktyta där kunderna kunde testa produkterna och sedan beställa dem på nätet.

Det genombrottet har vi inte sett än.

En annan tanke var att stora kedjor skulle krympa sina ytor i dyra citylägen och endast visa upp delar av sortimentet i showrooms ­– och ta hem själva försäljningen online. Till viss del har detta hänt.

– Vi ser att många kedjor drar ned storleken på de fysiska butikerna, säger Emma Hernell.

Men det är relativt få som har skalat ner till regelrätta showrooms.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...