Se upp, Amazon Go – obemannad superoffensiv i Kina

Kinesiska jättar som JD, Tencent och Alibaba öppnar obemannade butiker på löpande band – tillsammans med uppstickaren Bingo Box. Här är satsningarna.
Text: Kalle Östgren
Annons:

I januari 2018 öppnades Amazon Go, e-handelsjättens helt obemannade butik, i Seattle efter att under en tid drivits som test bland företagets anställda (och efter en del tekniktrassel). Sedan dess har det skrivits spaltmeter om konceptet och Amazon har flaggat för fler enheter, bland annat i San Francisco och Chicago.

Men det händer större saker på annat håll. Det rullas ut obemannade butiker i rasande takt i Kina – i landet har en mängd startups dykt upp under de senaste åren och konceptet lockar riskkaptial på bred front.

Även om få aktörer kan matcha Amazons teknik just nu så tyder hastigheten i utrullningen på att obemannade butiker kommer att få större spridning i Kina än i USA – och överallt annars.

En aggressiv aktör heter Bingo Box, ett företag som startade 2016 och i dag driver över 200 obemannade butiker i 29 städer i Kina. Men konceptet är ganska ”low-fi”, i alla fall jämfört med Amazons. När Amazon använder AI och ansiktsigenkänning för att matcha kunden med innehållet i varukorgen för att helt eliminera checkoutprocessen, så är alla varor hos Bingo Box märkta med RFID-taggar. Kunden checkar ut via en självbetjäningsenhet och betalar via We Chat. Bingo Box uppger dock att man arbetar på att fasa ut RFID-tekniken och gå över till image recognition.

En annan kinesisk, obemannad butikskedja av det enklare slaget heter F5 Future Shop, som dock är mer att likna vid stora varuautomater.

Men de kinesiska giganterna är i rörelse.

I början av året öppnade Tencent en obemannad pop-up i samarbete med Easy Go. Branschen väntar på att Alibaba ska ta ett kraftfullt steg in på marknaden, det jätten lanserat så här långt är konceptet Tao Café via sitt varumärke Taobao, en pop up-butik som visserligen är kassalös, men är bemannad med baristas.

Av de stora kinesiska nätdrakarna är det JD som kommit längst. I början av året flaggade företaget för att man, i samarbete med fastighetsägaren China Overseas Land & Investment, i snabb takt kommer att öppna hundratals obemannade butiker.

JD:s koncept kombinerar ansiktsigenkänning, QR-koder och RFID för helt kassalösa inköp – och massiv leverans av data och köphistorik.

För ett par veckor sedan öppnade JD sin hittills största obemannade butik i Xiong´an New Area, ett handelsområde som byggs söder om Peking med ambition från regeringen att bli en ny, stor ekonomsik knutpunkt i landet.

JD:s butik i Xiong´an är den tionde obemannade enheten som företaget öppnat sedan nyår och här kan smartphone-utrustade kunder betala via ansiktsigenkänning. Teknikutbudet har också utökats med digitala prislappar.

Utrullningen av obemannade butiker är en del av JD:s gigantiska expansionsplan för fysisk handel. Nyligen aviserade företagets vd Liu Qiangdong JD:s mål för de närmaste fyra åren: En miljon närbutiker.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...