Sämre marginal för H&M

Ökad försäljning – men rörelseresultatet och rörelsemarginalen försämrades under modejättens första kvartal. ”Har påverkats av en fortsatt mycket negativ dollar-effekt.”
Text: Mikael Sydner
Annons:

H&M i siffror

                             Q1 2016      Q1 2012
Nettoomsättning    43 691         40 276
Rörelseresultat         3 270           4 637
Nettoresultat            2 545           3 613
Siffrorna är i miljoner kronor och avser perioden december-februari.

H&M:s omsättning under första kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret ökade från 40 276 miljoner kronor till 43 691 miljoner.

Ökningen är till stor del kopplad till att koncernen sedan februari i fjol har ett tillskott på 419 butiker.

Rörelseresultatet minskade från 4 637 till 3 270 miljoner kronor.

Samtidigt krympte rörelsemarginalen från 11,5 till 7,5 procent.

– Resultatet i första kvartalet i år har påverkats av en fortsatt mycket negativ US-dollar-effekt som fördyrat våra inköp samt av ökade prisnedsättningar till följd av att en större mängd vinterplagg fanns kvar efter den varma hösten, säger vd Karl-Johan Persson i en kommentar till rapporten.

Koncernens försäljning i mars ökade endast med två procent, vilket är en bra bit under februarisiffran. Enligt rapporten beror det på en tidig påsk och dåligt väder.

Men det bromsar inte expansionplanerna. För räkenskapsåret 2015/2016 planeras ett nettotillskott på cirka 425 butiker. Vid årets slut ska det dessutom gå att e-handla i 34 länder.

– Vi ser att vi kan växa i snabb takt med både butiker och online på befintliga och nya marknader under många år framöver, säger Karl-Johan Persson.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...