Säljlyft för Decathlon
Decathlon i siffror
2014 2013
Nettoomsättning 63,7 53,6
Rörelseresultat -5,3 -16,3
Resultat efter skatt -5,3 -16,9
Siffrorna gäller Decathlon Sverige respektive helår och är i miljoner kronor.
Två och ett halvt år efter etableringen i Sverige visar Decathlon fortfarande ett negativt resultat – men det går åt rätt håll.
Resultatet efter finansiella poster 2014 landade på minus 5,3 miljoner kronor, att jämföra med ett minus på 16,9 miljoner kronor för 2013.
Bakom det förbättrade resultatet ligger bland annat en intäktsökning under 2014 med 19 procent, till 63,7 miljoner kronor.
– Vi har helt klart fler kunder, fler och bättre leveranser och ett utökat utbud, säger vd Amir Golkar till Market.
I förvaltningsberättelsen skriver Decathlon att ”Efter 2,5 år av kunskapsinsamling, anser koncernen att det finns en marknad för Decathlons produkter i Sverige” och ”Koncernen kommer under det följande året att fortsätta med planerad etableringsstrategi i de största städerna i Sverige och med planerade investeringar i e-handelssajten.”
– Allt pekar åt rätt håll för att få fortsatt förtroende från kunderna, säger Amir Golkar.
Decathlon öppnade sin första Skandinaviska butik i Bromma i november 2011. Kedjans andra butik öppnade i Kungens kurva hösten 2013, vilket i innebar en omlokalisering eftersom butiken i Bromma stängdes förra året.
Decathlon har satsat allt mer på e-handel och öppnar ett nytt varuhus i Barkarby nästa sommar. Byggnaden kommer också att inrymma kedjans huvudkontor få en säljyta på 3 500 kvadratmeter.