Foto: Shutterstock

Så växer de nya betaljättarna: ”Hoppas bankerna blir mer pragmatiska”

I e-handelns spår har mängder med företag som erbjuder digitala betalningslösningar vuxit fram. Market har kartlagt branschen och listat tjänsterna som ökar och minskar i popularitet.
Text: Helen Preutz
Annons:

Kort är det överlägset vanligaste betalsättet på nätet och står för cirka en tredjedel av alla betalningar. Faktura hamnar på andra plats och står för cirka en fjärdedel av betalningarna – framför allt genom aktörer som Klarna och Svea.

Samtidigt ökar betaltjänsten Swish i popularitet och står för cirka tolv procent av betalningarna på nätet. Vidare står direktbetalning via internetbanken för ungefär 15 procent av transaktionerna på nätet och minskar i popularitet.

– De får stå tillbaka, eftersom det är som ett trubbigare Swish, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på betalfrågor på Svensk Handel.

Enligt en färsk undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Getswish som står bakom betaltjänsten Swish uppgav 39 procent av handlarna att Swish konverterar bäst, följt av kort på 25 procent och faktura 21 procent.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...