Så slipar Specsavers kundmötet: ”Om du inte mäter detaljer blir det lätt flummigt”
Att sälja glasögon handlar inte bara om pris, bågar och slipstyrka. Utan ett strukturerat och genomtänkt kundmöte blir försäljningen kortsynt och oengagerad. ”Jag ser allt med retail-ögon”, säger Sara Ek som driver Specsavers butik på Sveavägen i Stockholm.
Specsavers är en franchisekedja där respektive butik drivs av två ägare: En optiker och en person med bakgrund från försäljning och/eller detaljhandeln.
Det innebär att kundresan är uppdelad. Optikerna tar hand om den kliniska verksamheten medan den andra delägaren tar hand om mötet i butiken med val av bågar och liknande. Skarven där emellan ska vara så sömlös som möjligt.
– Det gör att vi blir effektivare som kedja. Vi ser att ofta är optiker inte lika bra på eller intresserade av att sälja som på att vara just optiker, säger retail-chefen Emil Wiktorsson.
Läs våra kommentarsregler