Så ska Zalando bli online-etta inom hållbart mode: ”Komplext ämne”

Modeindustrin är en av världens mest resursintensiva branscher. Men många av aktörerna har blivit allt mer drivande i hållbarhetsfrågor. Nu ställer Zalando om på förpackningssidan. ”Vi vill bli den ledande online-destinationen i Europa för hållbart mode senast 2020”, säger Nordenchefen David Hejgaard.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Modehandeln har tidigare kritiserats för att inte göra tillräckligt för att minska avtrycken på miljön.

De flesta av de tongivande aktörerna har dock kommit en bra bit på väg. Det visar bland annat den kartläggning som Market gjorde tidigare i år.

– Vi i Sverige tar ansvar och vill förändra. Vi är väldigt duktiga på innovation, bland annat när det gäller återvinning av fibrer, där har vi mycket kunskap, sade Malin Viola Wennberg, kommunikationschef på Mistra Future Fashion, i artikeln.

Samtidigt ökar trycket på aktörerna att bli vassare längre fram i kedjan – inte minst när det gäller förpackningar och distribution.

För e-handelskunderna är det, enligt den senaste e-barometern, viktigast med hållbarhet inom livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...