Så ska Uppfinnar-Jocke få Venue Retail på rätt köl: ”Jag har en plan”

Lars Fins har klivit in som vd i Venue Retail Group. Han ska vända krisbolaget till succé, kör med full gas från start och styr in på en väg som kommer innebära förändring. ”Det går inte att vänta”, säger han.
Text: Marie Hillblom
Annons:

1 juni var första arbetsdagen på Venue Retail Group för Lars Fins, som efterträder Jonas Ottosson på vd-posten. Nu går han i spetsen för 420 medarbetare som sliter hårt och har sin försörjning och stor del av sina liv här.

– Jag vill ta gänget till en gemensam seger och vinst. Det är en tuff match, säger Lars Fins.

Venue Retail Group är i rekonstruktion sedan i november och ovanpå det kom corona.

– Jag är väl medveten om att det är stora utmaningar, säger Lars Fins och förklarar att det var känt redan då han tackade ja till vd-jobbet.

Men corona dök sedan upp utan förvarning.

– Pandemin har varken jag eller någon annan beställt. Det förvärrar det svåra ekonomiska läge som Venue retail Group befinner sig i och gör det ännu tuffare att vända och rädda. Det är väl ingen höjdare att sälja resväskor under den här perioden… Men det finns ingen anledning att gräva ner sig, säger Lars Fins, som beskriver sig själv som en dalkarl med över 30 års erfarenhet av detaljhandel.

Han har jobbat mycket med affärs- och konceptutveckling och menar att hans styrka är just att utveckla och förändra.

– Ju mer eländig ekonomi, desto större behov av förändring. Jag är bra på att hitta lösningar på problemsituationer, säger han och kallar sig Uppfinnar-Jocke.

På sitt cv har han bland annat utvecklingen av färdigmatskonceptet Gooh, som han menar svarar mot kundens krav på bekvämlighet. Han har varit vd i Life, som han menar genomfört lite av en liknande resa som den Venue Retail Group står inför.

– Men det här är kanske snäppet tuffare.

Senast kommer Lars Fins från Blomsterboda AB, där han varit vd sedan starten 2017 och som i dag är störst på blommor inom dagligvaruhandeln.

Grunden till framgång är enligt Lars Fins ett starkt koncept.

Genom den konsumentundersökning han beställt har han med sig pinfärska uppgifter kring konceptet när han nu kliver på vd-uppdraget i Venue Retail Group. Rapporten bekräftar att kunderna är nöjda med såväl produkter, pris, som bemötande.

– Det är en bra grund och ger en bra karta att navigera efter. Vi kan inte köra blindkörning. Kunderna föreslår också en del andra produkter, säger han.

Så konceptet finns, men kommer utvecklas.

– Jag har en plan, säger han och förklarar att den kommer han att styra in på nu, parallellt med rekonstruktionsarbetet.

Det handlar om nytänk och förändring – men börsnoteringen förhindrar den nya vd:n att prata alltför mycket om planen.

– Men det är ingen idé att fortsätta som man gjort, säger han och menar att pågående rekonstruktion visar att det inte håller.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...