Så påverkar superetableringarna
kundströmmarna

Apple och Uniqlo vid Kungsträdgården kommer tillsammans att skapa en ny kundmagnet. ”Självklart betyder det ökande besöksflöden”, säger Per Eriksson, vd City i samverkan.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Japanska modejätten Uniqlo kommer i höst att öppna sin första butik i Norden, i det så kallade Sverigehuset vid Hamngatan intill Kungsträdgården i centrala Stockholm. Uniqlo ska öppna handel i fyra våningar med en säljyta på drygt 1 500 kvadratmeter.

Tillsammans med Apples planerade butik – där utformningen eventuellt läggs ut på samråd under våren – kommer Uniqlos modeetablering att skapa en ny kundmagnet vid Kungsträdgården för shoppingen i Stockholms cityhandel.

– Självklart betyder dessa etableringar ökande besöksflöden längs Hamngatan och genom Kungsträdgården, säger Per Eriksson och gör en snabb överslagsberäkning:

– Om man räknar på en omsättning per kvadratmeter för en aktör som Uniqlo på 50 000 kronor, så ger det en årsförsäljning på 100 miljoner kronor. Med ett snittköp på 400 kronor per kund innebär det 250 000 besök per år.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...