Så många vägrar Black Friday – åtta kedjor om beslutet: ”Vill göra det rätta för våra kunder”
Black Friday väntas åter slå rekord. Men allt fler företag vägrar att dras med i reahetsen, visar nya siffror. ”Vi avstår för all framtid. Vi vill föra en etisk marknadsföring mot våra kunder”, säger Jonas Pelz, grundare av mode- och inredningskedjan Grandpa.
I takt med att Black Friday har växt som fenomen har också fler företag valt att avstå från att ha särskilda erbjudanden under årets största shoppingdag.
Det visar Markets nya undersökning. Där uppger 44 procent av de svarande inom sällanköpshandeln att deras företag/arbetsgivare inte kommer att ha något erbjudande under Black Friday.
I motsvarande undersökning förra året var var det 37 procent som sa nej.
De två enskilt största skälen till att avstå, enligt undersökningen, är att företagen är nöjda med sin försäljningsutveckling ändå samt att det slår för hårt mot lönsamheten.
Läs våra kommentarsregler