Foto: Foto: Miriam Järlesjö

Så lyfte Per Sigvardsson Granngården: ”Tre områden har betytt speciellt mycket”

Per Sigvardsson tog över ledningen av en kedja som hade stannat av i utvecklingen och letade efter en ny ägare. Här är nyckelpunkterna i strategin som ökade farten.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Per Sigvardssons checklista

Här är punkterna Per Sigvardsson lyfter fram som utvecklingsområden under sin tid som vd:

  • Skapat Granngårdens kultur med mer vinnarmentalitet.
  • Lanserat ”Växthuset”, en detaljhandelsskola med talang- och ledarutveckling.
  • Sålt bolaget till ny ägare.
  • Förflyttat varumärket och stärkt positionen med över fem procentenheter.
  • Startat ett nytt affärssystem och implementerat ett prisvinnande varuförsörjningssystem.
  • Lanserat servicekonceptet Grannhjälpen och en ökad satsning på tjänster, trädgårdsmaskiner och skog.
  • Tagit en marknadsledande position på foder.
  • Utvecklat och lanserat ett Häst- och ryttarkoncept.
  • Blivit betydligt mer digitala (kundklubben, Grannliv, marknadsföring, online).
  • ”Rivit interna silos” och skapat en mer nätverkande organisation.
  • Levererat en kraftig försäljningstillväxt, både i butikerna och på nätet.
  • Ökat kundfokus i hela kedjan och börjat bygga vår kundresa.

Efter nästan 20 år inom Elkjöp/Elgiganten bytte Per Sigvardsson bransch och gick från jobbet som COO för Elgiganten/Elkjöp till vd-stolen på Granngården.

Drygt två år senare slutar han – efter att ha gett Granngården en energiinjektion.

– Jag kom till ett bolag som hade stått lite stilla i sin retailutveckling. Då var EQT ägare och jag tillträdde som vd med två huvuduppgifter i mitt uppdrag: Vässa detaljhandelskompetensen och hitta en ägare, säger Per Sigvardsson.

Tillsammans med Johnny Andersson, som följt med från Elkjøp, startade Per Sigvardsson en modernisering av verksamheten.

– Vi satte direkt igång att hitta sätt att öka farten med det samlade handelskunnande som då inte riktigt fått utlopp i verksamheten.

Vad ser du som det viktigaste du genomfört under din vd-tid på Granngården?
– Det är tre områden som betytt speciellt mycket: Utvecklingen av tjänstekonceptet Grannhjälpen och utväxlingen i försäljning som det gett. Att vi vuxit enormt inom foder, det handlar om en tvåsiffrig försäljningstillväxt inom både husdjurs- och lantdjursfoder. Det tredje nyckelområdet är att vi lanserat ett nytt koncept för häst och ryttare, som varit enormt lyckat.

Hur vill du beskriva jakten på nya ägare?
– Hösten 2015 hade Granngården letat länge efter en ny ägare utan att lyckas. Men på bara nio månader gjorde vi tillsammans Granngården till ett mer intressant prospekt och fick norska Felleskjøpet Agri som nya ägare. Det var starkt av organisationen att samtidigt klara att utveckla retailkompetensen och driva försäljningsprocessen, som tog mycket kapacitet. Under den tiden var Johnny Andersson en nyckelperson i att driva utvecklingen.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...