Så lyfte Per Sigvardsson Granngården: ”Tre områden har betytt speciellt mycket”
Per Sigvardssons checklista
Här är punkterna Per Sigvardsson lyfter fram som utvecklingsområden under sin tid som vd:
- Skapat Granngårdens kultur med mer vinnarmentalitet.
- Lanserat ”Växthuset”, en detaljhandelsskola med talang- och ledarutveckling.
- Sålt bolaget till ny ägare.
- Förflyttat varumärket och stärkt positionen med över fem procentenheter.
- Startat ett nytt affärssystem och implementerat ett prisvinnande varuförsörjningssystem.
- Lanserat servicekonceptet Grannhjälpen och en ökad satsning på tjänster, trädgårdsmaskiner och skog.
- Tagit en marknadsledande position på foder.
- Utvecklat och lanserat ett Häst- och ryttarkoncept.
- Blivit betydligt mer digitala (kundklubben, Grannliv, marknadsföring, online).
- ”Rivit interna silos” och skapat en mer nätverkande organisation.
- Levererat en kraftig försäljningstillväxt, både i butikerna och på nätet.
- Ökat kundfokus i hela kedjan och börjat bygga vår kundresa.
Efter nästan 20 år inom Elkjöp/Elgiganten bytte Per Sigvardsson bransch och gick från jobbet som COO för Elgiganten/Elkjöp till vd-stolen på Granngården.
Drygt två år senare slutar han – efter att ha gett Granngården en energiinjektion.
– Jag kom till ett bolag som hade stått lite stilla i sin retailutveckling. Då var EQT ägare och jag tillträdde som vd med två huvuduppgifter i mitt uppdrag: Vässa detaljhandelskompetensen och hitta en ägare, säger Per Sigvardsson.
Tillsammans med Johnny Andersson, som följt med från Elkjøp, startade Per Sigvardsson en modernisering av verksamheten.
– Vi satte direkt igång att hitta sätt att öka farten med det samlade handelskunnande som då inte riktigt fått utlopp i verksamheten.
Vad ser du som det viktigaste du genomfört under din vd-tid på Granngården?
– Det är tre områden som betytt speciellt mycket: Utvecklingen av tjänstekonceptet Grannhjälpen och utväxlingen i försäljning som det gett. Att vi vuxit enormt inom foder, det handlar om en tvåsiffrig försäljningstillväxt inom både husdjurs- och lantdjursfoder. Det tredje nyckelområdet är att vi lanserat ett nytt koncept för häst och ryttare, som varit enormt lyckat.
Hur vill du beskriva jakten på nya ägare?
– Hösten 2015 hade Granngården letat länge efter en ny ägare utan att lyckas. Men på bara nio månader gjorde vi tillsammans Granngården till ett mer intressant prospekt och fick norska Felleskjøpet Agri som nya ägare. Det var starkt av organisationen att samtidigt klara att utveckla retailkompetensen och driva försäljningsprocessen, som tog mycket kapacitet. Under den tiden var Johnny Andersson en nyckelperson i att driva utvecklingen.