Foto: Vendela Kjerner

Så lyckades Venue Retail vända till vinst: "Jag såg potentialen direkt men det var spretigt"

Med ett tydligare kunderbjudande, en enad organisation, ökad kostnadseffektivitet och ett större omnikanalsfokus visar Venue Retail Group det första positiva resultatet på fyra år. – För ett par år sedan var vi ett läckande skepp. Nu har vi kommit så långt att vi kan måla om skutan, säger vd Jonas Ottosson.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Jonas Ottosson

Vd och koncernchef, Venue Retail Group

När Jonas Ottosson klev in som ny vd och koncernchef för Venue Retail Group (med kedjorna Accent, Rizzo och Morris samt avdelningar på NK med ett utbud av egna och externa varumärken) såg han fram emot att ”vidareutveckla kunderbjudandet, varumärket och organisationen med målet att nå långsiktig lönsam tillväxt”.

Två år senare kan den forne Peak Performance-vd:n bocka av samtliga utmaningar – men det har krävts åtgärder.

Tydlighet och prioritering blev nyckelorden både inåt i organisationen och utåt mot kunderna.
En affärsplan och en åtgärdsplan löpte parallellt under hela förändringsarbetet.

Organisationen gjordes plattare. Vi-känslan förstärktes och istället för att springa på alla bollar samtidigt började Jonas Ottosson och hans medarbetare att prioritera mycket hårdare. Samtidigt skedde en förflyttning ute i butikerna, från ett tidigare fokus på erbjudanden och rabatter till att förstärka upplevelsen och produkterna.

En tydlig rörelse som syns i hela detaljhandeln.

– Jag såg potentialen direkt när jag började, men det var spretigt på flera håll. Nu tycker jag att vi är mer enade och att det finns en helt annan energi, säger Jonas Ottosson.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...