Så klarade Stadium pandemiåret – alla siffror bolag för bolag: ”Vi är stolta”

En vinter som inte blev av, ”en fruktansvärd vår” och ett tyskt misslyckande – Stadium mötte flera motgångar räkenskapsåret 2019/20. När vd Karl Eklöf summerar utfallet är han ändå nöjd: ”Vi är stolta över att kunna stänga året på det här sättet. Vi trodde i mars att det skulle stå minus på sista raden.”
Text: Helen Preutz
Annons:

Minus blev det dock inte för Stadium-koncernen. Rörelseresultat för det brutna räkenskapsåret som stängde den sista augusti 2020 landade på 118 miljoner kronor, en minskning från 133 miljoner kronor föregående år. Även försäljningen minskade något, vilket delvis påverkades av att nettoantalet butiker minskade.

Sämre gick det för dotterbolaget Stadium Sweden. Försäljningen minskade från 4,3 till 4,1 miljarder kronor och rörelseresultatet landade på -44 miljoner kronor. 

Enligt Karl Eklöf är pandemin den enskilt största källan till intäktstappet för Stadium Sweden.

– Dels fick vi ju ingen vinter förra vintern, och sen kom covid ovanpå det. Från den 15 mars 2020 tappade vi 50 procent av försäljningen över en natt. Vi hade en fruktansvärd mars och april. 

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...