Så har kedjorna rustat inför GDPR

Om en månad är det allvar. Den 25 maj träder de nya, tuffare reglerna om personuppgifter i kraft. Och handeln förbereder sig som bäst.
Text: Svante Grahn
Annons:

Alla företag och myndigheter som för register över personer på ett eller annat sätt måste följa de nya reglerna (se faktaruta).

De stora aktörerna inom detaljhandeln har haft ett digert förberedelsearbete att göra. De har i sina system personuppgifter om tusentals anställda och de flesta av dem har också uppgifter om mångdubbelt fler kunder.

Allt måste gås igenom och säkras.

Kristofer Klasén är projektledare inom Bergendahls:

– Det största har varit att identifiera var vi har vilka uppgifter och vem som har tillgång till dem. Egentligen har det inte varit svårt, men det är det som varit mest tungarbetat.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...