Så har Black Friday ritat om reakartan: ”Traditionell handel har fått förhålla sig”

Ut med det gamla och in med det nya. För den traditionella handeln fyller säsongsreorna en viktig funktion. Med e-handelns intåg har realandskapet ritats om och handeln måste förhålla sig till nya villkor.
Text: Helen Preutz
Annons:
  • Under 2019 inledde Market och Ehandel ett redaktionellt samarbete.
  • I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet.
  • På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter. 

Säsongsrea, mellandagsrea, Black Friday, Cyber Monday och Singles Day. För att inte tala om Mid Season Sale. En undersökning som Market gjort visar att en klar majoritet av aktörerna inom handeln anser att antalet reor har ökat. Uppfattningen är starkast hos e-handlarna där nio av tio svarar att reorna ökat, jämfört med sju av tio inom den traditionella handeln.

– Man kan övergripande konstatera att handeln är väldigt kampanjintensiv i dag. Sättet man har kampanjer på har utvecklats väldigt mycket, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Hur man väljer att hantera reorna skiljer sig åt mellan fysiska och digitala aktörer.

Bland de fysiska aktörerna uppger fem av tio att säsongsreorna är viktigast. Bland e-handlare uppger en majoritet istället att Black Friday är årets försäljningsmässigt viktigaste reatillfälle.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...