Så förändras personalens roll i framtidens butik – tre utmaningar ni måste lösa

En tuff och alltmer digitaliserad bransch där kunderna ställer avancerade krav på såväl butikens erbjudande som servicegraden. Så kan den senaste forskningen om personalens roll i servicemötet sammanfattas. ”Det är en kamp om tiden och var den ska läggas”, säger Ulf Johansson, professor i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan i Lund.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Hur ser personalens roll i framtidens butik egentligen ut?

Det söker forskare vid Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, svar på. Det handlar om en pågående studie, finansierad av Handelsrådet, vars preliminära resultat nyligen presenterades under ett webinarium.

– Vi ser centrala tendenser som vi redan nu kan dela med oss av, säger Kristina Bäckström, universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Hon menar att servicemötet i butiken är i förändring och att butikspersonalen står inför såväl betydande möjligheter som utmaningar. Det handlar om nya handelskanaler, ökad digitalisering och användning av ny teknik, vilket i sin tur förändrat kundernas beteende.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...