Så fixar hon Clas Ohlson: ”Skapa ett långsiktigt lönsamt bolag”

Clas Ohlson är mitt uppe i omställningsresan. Ökad digitalisering och vassare service i butikerna är några saker på agendan. ”Det är otroligt viktigt att man agerar på de tecken man ser, då har man det mesta i sina egna händer”, säger vd Lotta Lyrå i en intervju med Market.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Konsumentbeteendet fortsätter att förändras och många detaljister är mitt uppe i process där man stuvar om i leden: Ica drar ned på personal och styr om kompetensen, Ikea utvecklar sin e-handel och skruvar på citykoncept, Åhléns stänger varuhus och flyttar ut allt mer på nätet.

Ytterligare ett bolag som är i stormens öga är Clas Ohlson. Inte för att det är kris i bolaget utan snarare för att man vill undvika krisen och bädda för en framgångsrik framtid. Samtidigt är det ett faktum att rörelseresultat i det senaste verksamhetsåret (som slutade den sista april 2018) var det sämsta på fem år.

– Vi tar konkreta steg med en rad åtgärder. Vi lyfter på stenar och gör vissa val för att skapa ett långsiktigt lönsamt bolag. Men samtidigt tror jag att vi och hela handeln är i en fas där ingen riktigt har svaret just nu. Det gäller att jobba på utifrån sin egen övertygelse.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...