Så blev adventskalendern en kassasuccé för premiumkunder: ”Ren merförsäljning”
Adventskalendern fyller 100 år i år, en både älskad och lönsam tradition. I dag hittar man både smink, hudvård, kaffe, bubbel och sexleksaker bakom luckan, liksom möjligheten att bygga ihop sin egen Porsche – om än i skala 1:43. ”Kalendern är ett tacksamt format att sälja lyxiga produkter för egen njutning”, säger konsumtionsforskaren Magdalena Petersson Mc Intyre.
Första gången som något som liknar en julkalender konstruerades var i Tyskland i slutet av 1800-talet, då en pojke som hette Gerhard Lang fick en bit kartong med 24 kakor på av sin mamma – en för varje dag fram till julafton.
När pojken växt upp och blivit affärsman lät han runt år 1920 trycka upp den första kommersiella adventskalendern med bilder bakom en lucka. Så här 100 år senare vet uppfinningsrikedomen på kalenderfronten inga gränser; såväl utbudet som försäljningen växer stadigt.
Vad många företag vittnar om är att det bästa med kalenderformatet är att det inte kannibaliserar på övrig försäljning inför jul.
Läs våra kommentarsregler