Röststyrning i handeln är inte bara en snackis: ”Nu rullas infrastrukturen ut”

Röststyrning är än så länge sällsynt i svensk detaljhandel. Men under ytan bubblar omvälvande förändringar. ”Branschen påverkas i och med att andelen sökningar med hjälp av voice ökar”, säger Mattias Boman vd för Accenture Interactive i Norden.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

I augusti lanserades Google Assistant på svenska. Det öppnade nya möjligheter för företag som vill använda röststyrning.

– Det är nu infrastrukturen rullas ut, säger Mattias Boman.

Hittills är det bara tre detaljhandlare som har lanserat tjänster genom Google Assistant: H&M Home, Ica och Mathem – och genomslaget har varit begränsat.

Men även om det fortfarande är ytterst få transaktioner som görs genom röststyrning så påverkas handeln ändå av utvecklingen, inte minst genom den snabba ökningen av antalet röstsökningar.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...