RO summerar trenderna: ”Digital reklam upplevs som mer påträngande”

Reklamombudsmannens granskning av det första halvåret visar en tydlig trend: Annonsörerna har blivit bättre på att följa reglerna kring influencers. ”Men det behövs en rättspraxis”, säger RO Elisabeth Trotzig till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

När Elizabeth Trotzig på uppdrag av Market summerar RO:s beslut under det första halvåret 2018 ser hon tre tydliga trender:

  • Annonsörerna har blivit proffsigare i sin användning av influencers.
  • Antalet annonser som uppfattas som könsdiskriminerande minskar.
  • Flest anmälningar gäller reklam för skönhet och hälsa.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...