Retailstrategens läxa till branschen: ”De som inte har investerat i relevans ryker först”

Hälften av konsumenterna tänker undvika köpcentrum när restriktionerna lättar. Det visar amerikanska siffror. Men livet efter corona handlar precis som förut om att vara relevant. ”Om du inte har rätt affärsidé är det ändå bara en tidsfråga innan du är ute ur marknaden”, säger retailstrategen Magnus Ohlsson.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Säga vad man vill om coronakrisen men den har drivit fram flera kundorienterade lösningar, både i butik och på nätet.

Flera amerikanska kedjor skapade under våren virtuella varianter av den årliga studentbalen (stor sak där borta) med tävlingar, kändisar, produktlanseringar och möjligheter att ta bilder ihop via Instagram och Snapchat.

Amerikanska bygg- och inredningsjätten Lowe’s hakade på American Idol och levererade varor hem till finalisterna så att de kunde inreda sina scener hemma efter tycke och smak. Och just att renovera vardagsrummet eller uteplatsen var det många konsumenter som kunde relatera till under den ofrivilliga hemmavistelsen.

Skoföretaget Zappos, känt för sin service, skapade en ”hotline” online och pratade med alla som hörde av sig om i princip vad som helst – och stärkte därmed sin position i sin digitala community.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...