Resultatras för Lexington

Inrednings- och modekedjan Lexington ökade intäkterna under 2015. Men lönsamheten försvagades kraftigt. ”I USA har tillväxten inte gått enligt plan”, säger vd Kristina Lindhe.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Lexington i siffror

                              2015     2014
Rörelseintäkter     278,4     272,9
Rörelseresultat        4,0       26,3
Periodens resultat    0,5      13,8
Siffrorna är i miljoner kronor och avser helår.

Lexingtons rörelseintäkter ökade med 2,0 procent till 278,4 miljoner kronor under 2015.

Nettointäkterna ökade med 5,5 procent.

Bland annat utvecklades hemmamarknaden i Norden positivt.

– Särskilt våra egna butiker i Sverige och Norge har visat stark tillväxt under 2015, säger Kristina Lindhe.

Även om den norska kronans svaga utveckling påverkade tillväxttalen negativt är målet att växa med i snitt tio procent per år oförändrat.

– I de flesta nyckelmarknaderna, genom webbhandeln, genom lansering av clothing på nya marknader och genom nya produkter i samtliga länder ser vi goda tillväxtmöjligheter under 2016, säger Kristina Lindhe.

Rörelseresultatet (ebitda) sjönk från 26,3 miljoner kronor till 4,0 miljoner.

– I USA har tillväxten inte gått enligt plan, vilket innebar en förlust för verksamheten 2015. I kombination med dollarförstärkningen mot svenska kronan, så har förlusten haft en stor påverkan på vårt resultat för 2015. Vi ser nu över strategin i USA för att förbättra resultatet, säger Kristina Lindhe.

Även höga kostnader för nytt affärssystem och för börsintroduktionen påverkade lönsamheten negativt.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...