Reklamombudsmannen fäller Bauhaus – påstående om fri frakt vilseledande

Bauhaus skyltar med fri frakt i sin webbshop. Men för att få det på en hemleverans måste kunden handla för 295 kronor. Nu fälls byggkedjan av Reklamombudsmannen.
Text: Daniel Norman
Annons:

Anmälaren lyfter fram ett exempel där en produkt kostar 29,95 kronor. Intill produkten finns en röd ruta som signalerar fri frakt. 

När kunden senare ska betala visar det sig att den måste beställa för 295 kronor för att få ta del av den fria frakten, något anmälaren tycker är vilseledande.

Bauhaus påpekar att minsta ordervärde på 295 kronor gäller vid köp med hemleverans, det har ingenting med fri frakt att göra. Detta har sin grund i de kostnader som kommer med att plocka, emballera och frakta produkten, skriver kedjan i ett svar. 

Reklamombudsmannen ger emellertid anmälaren rätt, påståendet som fri frakt är vilseledande. När det basuneras ut intill en produkt ger det intrycket av att frakten inte kostar något oavsett värde på beställningen. 

Enligt ICC:s regler ska reklam bedömas utifrån det intryck den ger konsumenten vid en flyktig kontakt. 

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...