Prisstrategen: ”Att sänka priserna är att sänka både lönsamhet och image”

Priskrigen ökar och företagen har allt svårare att ta ut planerade prisökningar. Det visar nya undersökningen Global Pricing Survey 2019. ”Många som sänker sina priser förstör sin image” säger Andreas Jonason, partner på Simon-Kucher som ligger bakom rapporten.
Text: Mikael Sydner
Annons:

I en retailvärld där priset pressas av lågprisaktörer och ökad digital transperens kan det vara svårt att som premium- eller mellanaktör stå emot en prissänkning eller rent av ett priskrig.

Andreas Jonason, konsult och Nordenchef på Simon-Kucher, viftar varningsflagg för att dras med i prisfallet.

­– En prissänkning är en frestande och lätt väg att ta. Men många gör det för snabbt och inser inte hur mycket svårare det är att höja priserna igen. Företag som sänker sina priser sänker både sin lönsamhet och sin image ­– i alla fall om du är ett premiummärke. Det handlar om identitet och vad man står för, säger han och nämner Lacoste som avskräckande exempel:

­– På 90-talet var Lacoste ett starkt premiummärke som under en period av överkapacitet ökade produktionen och sänkte priserna för att sälja mer. Men resultatet blev förödande. Prissänkningen förstörde intresset för varumärket och ingen ville ha kläderna. De lyckades sedan kämpa sig tillbaka till den tidigare positionen men det var en dyrköpt erfarenhet.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...