Peter Simonsson kämpar med intäkterna – på två fronter: ”Vi har tappat mer än hälften”

När handelns intäkter minskar, drar många ner på gåvor till välgörenhet. I Giva Sveriges senaste rapport uppger hälften av de ideella organisationerna att gåvor från företag minskat jämfört med 2019. Enligt Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna och nybliven styrelseledamot för Missing People har organisationen tappat mer än hälften av företagsgåvorna.
Text: Helen Preutz
Annons:

Med ett ben i klockbranschen har Peter Simonsson fått erfara hur pandemin slagit mot vissa delar av handeln. Urhandeln hör, tillsammans med kläder och skor, till de mest utsatta branscherna. 

Under början av pandemin hade många av kedjans fristående handlare 70-procentiga besökstapp och enligt siffror från SCB minskade urhandelns försäljning med 51 procent i april i fjol jämfört med föregående år. Trots att tappet minskat var försäljningen i februari i år fortfarande 14 procent lägre jämfört med i fjol.

– Många entreprenörer har tappat otroligt mycket och sliter hårt för att överleva, säger Peter Simonsson.

Som nybliven styrelseledamot i Missing People ser Peter Simonsson även konsekvenserna av de minskade gåvorna från näringslivet. Som en liten organisation med en årsintäkt på omkring fyra miljoner kronor hör Missing People, enligt Givas rapport, till den kategori som drabbats hårdast under pandemin.

– Vi har tappat mer än hälften av gåvorna från företag under pandemin och det skulle förvåna mig mig om inte liknande organisationer kände av samma sak. Det är naturligtvis inte bra. Folk slutar ju inte försvinna under pandemin, utan tvärtom. Vi har fått in väldigt många fall.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...