Pär Svärdson om tillväxten, superlagret och slarviga leveranser

Apotea närmar sig 1,5 miljarder kronor i omsättning. Nästa år lägger e-handelskungen Pär Svärdson i nästa växel. Här pratar serieentreprenören från Västervik om det nya superlagret i Morgongåva, slarviga e-handelskollegor och varför Apotea säger nej till fysiska butiker i bra citylägen.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Framgångssagan Apotea är på väg in i nästa fas.

Det nya distributionslagret i Morgongåva maskinpark står klart i februari nästa år och kommer att höja kapaciteten avsevärt.

När Market besöker den lilla orten mellan Sala och Uppsala fraktar en helikopter trälådor fram och tillbaka över den nya jättebyggnaden samtidigt som ett kamerateam förbereder sig för att skicka upp en drönare för att fånga allt på film.

Med lagret väl i drift uppskattar Pär Svärdson att sortimentet kan breddas och så mycket som fördubblas, med fler produkter inom varje segment. Det när ytan går från fem tusen till 38 000 kvadratmeter. I storlek sju fotbollsplaner fördelat på två plan med produktlager på nedervåningen och kontor och även en personalmatsal på övervåningen.

– Där konkurrerar vi ju med matlådorna med makaroner och korv. Vi får se vad det blir för nivå på matsalen, säger Pär Svärdson.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...