Nya trenden som ska locka Generation Z: ”Handlar om att komma närmare kunden”
Det här är livevideoshopping
Livevideoshopping är ett sätt att handla av en retailer som sänder ett videoflöde i realtid på sin egen (eller annans) plattform. I videoflödet presenteras också klickbara objekt som läggs i varukorgen medan videon snurrar. Tittaren kan också lämna kommentarer i videons flöde under sändningen.
För fyra veckor sedan körde Caia Cosmetics sin första livevideoshopping på den egna sajten.
– Vi har lajvat tidigare, på Instagram. Folk gillar det. Det blir autentiskt. Men nu flyttar vi tittarna till den egna sajten. Jag tror det är framtiden, säger Mikael Snabb, medgrundare och vd på Beauty Icons som äger Caia Cosmetics, och framhåller verktygets fördelar för att kommunicera och komma närmare följarna.
Genom att sända på den egna sajten behåller också handlaren själv kontrollen över kunden.
Caia Cosmetics första lajvsändning varade en timme och den som hakade på fick följa medgrundaren Bianca Ingrosso som sminkade sig. Enligt Mikael Snabb stannade många tittare hela timmen och försäljningen ökade jämfört med en vanlig dag.