Nya greppet ska lyfta kriskedjorna: ”Man har ett varumärke – men tror inte på handel längre”

När det blåser snålt i modehandeln vill företagen söka skydd i andra branscher. ”De som det går riktigt dåligt för måste göra något annat för att visa att man tar tag i framtiden och då kan detta vara uttryck för ’något annat’”, säger Fredrik Bergström, ekonomie doktor i nationalekonomi och affärsområdeschef för WSP.
Text: Helen Preutz
Annons:

Häromdagen kom nyheten om att modebolaget Wesc investerar i tre bolag inom bygg och anläggning. I samband med detta byter bolaget namn och verksamhetsinriktning. I den nya organisationen blir Wesc ett helägt bolag.

Enligt bolaget är syftet med att bilda en koncern att ge Vestum tillgång till kapitalmarknaden och en diversifierad bas av aktieägare.

Och marknaden gladdes onekligen av beskedet. Aktien steg från 2,4 till 6,6 kronor. Fortfarande är den dock bara värd en tiondel så mycket som för tre år sedan.

Odd Molly är ett annat aktiebolag som länge gått kräftgång på börsen, men som också valt att pröva lyckan inom fastigheter. I slutet av 2019 förvärvades den första fastigheten och under 2020 kompletterades beståndet med ytterligare 13 fastigheter och ett helt nytt verksamhetsområde har tagit form.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...