Foto: Shutterstock

Nya big data-trenden: ”Klusteranalys kan ge bättre beslut”

Med mer data i ryggen jobbar fler med klusteranalys. Här förklarar experten Falko Schulz hur det går till. ”Metoden hjälper kedjor se mönster i stora datamängder”, säger han till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

En effekt av mer digital handel är att mängden tillgänglig data om kunder och köpmönster växer i detaljhandeln.

Samtidigt ökar konkurrensen och kraven på snabbare och mer träffsäkra beslut – pressen på kedjorna ökar samtidigt som ”big data” växer.

En trend som visar att de två fenomenen möts allt oftare är att fler aktörer börjat arbeta med klusteranalys.

– Det är en analysmetod som bygger på att gruppera data i delmängder för att se samband, säger Falko Schulz, systemutvecklare hos SAS Institute i Australien, till Market.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...