Ny undersökning: Här sjabblar modekedjorna bort miljoner

Endast hälften av svenska modekedjor försöker få in kunden i provrummet. Det visar undersökningen Daymakerindex Provrum. ”Det finns sjukt mycket pengar att tjäna i provrummen”, säger Lotta Eriksson, vice vd för Daymaker.
Text: Mikael Sydner
Annons:

En fantastisk shoppingupplevelse kan skjutas i sank av många saker. Otrivsamma provrum är en av dem.

Provrum har till och med en förmåga att toppa listan över det som kunder irriterar sig mest på. I en brittisk undersökning från 2011 tyckte 75 procent av de tillfrågade kvinnorna att upplevelsen i provrummet var så frustrerande att det gav upphov till uttrycket changing room rage – eller provrumsvrede.

Har vreden lagt sig sedan dess?
– Haha, det är svårt att säga. Jag tror att modehandeln generellt har börjat förstå att det finns omsättning att hämta i provrummen och att kunderna blir avsevärt nöjdare och lojalare, säger Lotta Eriksson.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...