Ny statistik bekräftar butiksdöden – så stor är risken för konkurs

Ett av hundra företag inom detaljhandeln drabbas av konkurs. Det är den högsta siffran på fem år och går delvis att koppla till våra förändrade köpmönster. Men e-handel i sig är inget vaccin mot konkurser. ”Det gäller att vässa sitt varumärke”, säger Richard Damberg på UC.
Text: Helen Preutz
Annons:

Hittills i år har 526 företag inom detaljhandeln gått i konkurs. Det är en ökning med 5,6 procent jämfört med samma period för fem år sedan. Samtidigt ligger konkursutsattheten, det vill säga den procentuella risken att drabbas av konkurs, i dag på nästan en procent inom detaljhandeln. Det är den högsta siffran på fem år och den näst högsta bland alla branscher efter hotell- och restaurangbranschen.

– Att små bolag poppar upp och försvinner är inget nytt. Det gäller fortfarande om man får ut ett varumärke som inte är särskilt starkt, säger Richard Damberg, utbildare och kreditexpert på UC som tagit fram statistiken.

Men siffrorna visar inte allt. Även om det är rimligt att tro att det främst är mindre aktörer som dominerar bland konkurserna döljer sig en och annan större kedja i statistiken. Till exempel ansökte lågprisvaruhuskedjan Karlsson nyligen om konkurs på grund av bristande lönsamhet. Och i december gick Top Toy-koncernen omkull, vilket drabbade kedjorna BR och Toys R' Us i Sverige.

Men de flesta butiker som slår igen på grund av dålig lönsamhet syns inte i statistiken.

– Detaljhandeln är lite speciell. När kedjorna lägger ned butiker syns det inte i statistiken. Konkurserna drabbar oftast mindre bolag, enskilda handlare utan e-handel i lite sämre lägen. De har det lite tuffare, säger Richard Damberg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...