Foto: Foto: Fredrik Sandin Carlson

Ny rapport avslöjar: Han får mest gratisreklam

Inget företag i hela detaljhandeln får lika mycket hjälp av sina kunder med marknadsföringen som Apotea. ”Superroligt och superviktigt”, säger vd Pär Svärdson.
Text: David Jansson
Annons:

Hur mycket gratisreklam får du?

Hur många av dina kunder uppmanar andra att också handla hos dig?

Svaret finns i Markets rapport Handelns hetaste kedjor och butiker 2016, som bygger på en stor undersökning av svenskarnas förhållande till mer än 600 butiksvarumärken i detaljhandeln.

• Rapporten avslöjar hur villiga de olika butikernas och kedjornas kunder är att rekommenderar andra, till exempel vänner och bekanta, att också handla där.

• Rapporten ger även klara besked om vilka betyg de olika kedjorna och butikerna får av konsumenterna för priserna, sortimentet, servicen, bekvämligheten, upplevelsen och ansvarstagandet.

Här kan du beställa rapporten.

En del butiker har många nöjda kunder som gärna rekommenderar andra, till exempel arbetskamrater och vänner, att också handla där. Andra har nästan inga sådana kunder alls.

Det visar Markets nya rapport Handelns hetaste kedjor och butiker 2016.

– De som får hjälp av kunderna med marknadsföringen har mycket bättre förutsättningar än andra att lyckas. Det finns ett tydligt samband mellan kundrekommendationer och försäljningstillväxt, säger docent Johan Anselmsson vid Lunds universitet.

Mest draghjälp i marknadsföringen får Apotea. Sveriges enda fullsortimentsapotek som enbart finns på nätet. Drygt sju av tio  rekommenderar gärna andra att handla där.

– Det betyder att vi får mycket hjälp med att rekrytera nya kunder. Men det innebär också att många av de kunder vi redan har är så nöjda att de med stor sannolikhet kommer att fortsätta handla hos oss, säger Pär Svärdson.

– Vill man växa mycket gäller det ju inte bara att skaffa nya kunder. Det är också viktigt att de gamla kommer tillbaka.

Apoteas försäljning har pekat spikrakt uppåt alltsedan starten. Under 2012, det första hela verksamhetsåret, var omsättningen 35 miljoner kronor, förra året var den 585 miljoner kronor och i år beräknas den bli 950 miljoner kronor, det vill säga nästan en miljard.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...