Ny kartläggning: Här är de nya jobben i detaljhandeln 2028

Virtual store sherpa och digital skräddare. Det är två nya detaljhandelsjobb i en rapport om framtidens arbetsmarknad år 2028.
Text: Kalle Östgren
Annons:

”Det byggs snabbt nya värdekedjor”

Stefan Carlén, chefsekonom på Handels, tror inte att antalet jobb i handeln totalt sett kommer att minska.
– Efter en tid av kraftigt ökad digitalisering och automatisering ser vi att handelsjobbens andel av alla sysselsatta tvärtom ökar. Handelns tjänsteinnehåll blir större och branschgränser suddas ut, till exempel mellan butiker och restauranger. Det byggs snabbt nya värdekedjor som vi inte förknippat med handel tidigare, med nya handelsnära jobb.

Nästan varje dag uttalar sig akademiker, forskare eller techprofiler om att jobb kommer att försvinna i en värld som präglas allt mer av automatisering och artificiell intelligens.

AI kör bilar, diagnostiserar patienter och supportar finansiella system.

Men när maskinerna tar över allt mer – vilka jobb bli kvar till människor?

Efter tidigare, dystopiska larmrapporter har diskussionen nyanserats. I stället för att enbart titta på andelen jobb som väntas försvinna så kretsar prognoserna kring nettot – eftersom många nya jobb kommer att skapas.

Vilka det kan vara har Cognizants Center for the Future of Work tittat närmare på i rapporten 21 Jobs of the future: A guide to getting – and staying – employed for the next ten years.

“Prognoserna för andelen av dagens jobb som hotas genom automatisering inom de närmaste 10 till 15 åren ligger i ett spann mellan att 5 och 15 procent av dagens arbetstillfällen. Vår bedömning landar däremellan, på att cirka 12 procent av dagens arbetstillfällen kommer att försvinna. Det motsvarar cirka 19 miljoner jobb bara i USA.”, skriver Cognizant i sin rapport.

Ser man till enbart AI, utan att även inkludera det bredare begreppet automatisering, visar en analys från Gartner att AI globalt kommer att ha ersatt 1,8 miljoner jobb redan 2020 – men att samma teknik kommer att ha skapat 2,3 miljoner nya arbetstillfällen.

Rapporten lyfter fram 21 nya funktioner som kommer att skapas under de närmaste tio åren – här är fyra av dem som kommer att skapa jobb i detaljhandeln:

Digital skräddare

I dag skickar kunderna tillbaka många av de plagg och skor som handlas online på grund av dålig passform eller fel storlek. I framtiden kommer det att gå att beställa en skräddare som snabbt kan komma hem till kunden för att anpassa passformen på e-handelsshoppade varor.

Skräddaren hjälper kunden att ta sina mått på ett korrekt sätt och hjälper sedan till att ladda upp dem i centrala, molnbaserade ordersystem för framtida beställningar. Skräddaren kommer också att erbjuda inspiration kring modetrender tillsammans med råd och rekommendationer kring styling, tyg och färger.

Virtual store sherpa

När allt mer av handeln sker online behövs en personlig guide som kan ersätta det personliga mötet med butikspersonal, en personal shopper som via videolänk hjälper kunderna med smakråd, service och stylingtips för att hjälpa dem hitta rätt i stora utbud.

Med hjälp av AR-gränssnitt kan kunden få anpassad service och hjälp med att till exempel provinreda sitt hem.
 

AR-researrangör

Yrkesrollen ”Augmented reality journey builder” skapas i kölvattnet av upplevelseekonomin. Personen i denna roll ansvarar med hjälp av gamification och personifiering för att bygga AR-upplevelser som tar kunderna till Game of Thrones, Star Wars eller Jane Austens draman.

Det skapar stora möjligheter för återförsäljare, både i form av mervärden som nya butiksupplevelser och att låta kunderna kunna prova och jämföra produkter i ett virtuellt gränssnitt innan de slår till.

Datamäklare

Personlig data och köpmönster är hårdvaluta för dagens företag. Därför kommer det att växa fram specailister som kan hjälpa konsumenterna att bevaka sina intressen, agera för deras räkning och se till att datan och uppgifterna ger maximal ”return on investment”. Datamäklaren bevakar och samlar data i konsumentens alla flöden, från streaming till plattformsdata.

Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen, ser inget likhetstecken mellan mer pålästa kunder som har all fakta på nätet och färre jobb.

– Större informationsmängder skapar nya behov av hjälp att tolka och förstå. Det kommer att skapas många nya jobb kring rådgivning och coachning i kundkontakterna. Det kräver en kunskapssatsning och kontinuerlig kompetensutveckling i branschen.

Detaljhandelsanalytikern Emma Hernell, tillträdande vice vd för HUI Research, är hoppfull när hon bedömer utvecklingen på lång sikt.

– Handeln har gått igenom strukturomvandlingar förr. Under de kommande åren kommer många att tvingas byta jobb och skola om sig. Men handeln i stort är duktig på att hitta nya lösningar, säger hon.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...