Nu tar handeln steget in i spelvärlden: ”Vi har drivit en miljon butiksbesök”

Gamifiering innebär kraftfulla verktyg inspirerade av spellogik som skapar kundupplevelse, lojalitet och engagemang. Än har inte handeln hakat på i den takt som förutspåtts. ”Potentialen i de här verktygen är extremt stor. Jag tror att ett paradigmskifte är på gång”, säger Wilhelm Sporrong, tidigare vd på Webhallen och i dag egenföretagare inom gamifiering.
Text: Marie Hillblom
Annons:

Året var 2015. En amerikansk undersökning slog fast att gamifiering var framtiden och 2020 skulle 80 procent av handlarna använda sig av dessa verktyg.

Nu skriver vi 2020 och kan konstatera att siffrorna knappast är verklighet.

– Svensk handel har inte kommit långt, säger Wilhelm Sporrong, som förra året grundade företaget Gamifiera.

Han är lite av en nestor i frågorna. 2009 började han som vd på Webhallen.

– Vi började fundera kring hur vi skulle kunna engagera kunderna med ett lojalitetsprogram utan rabatter och kuponger – för det leder inte till äkta engagemang, säger han och menar att viljan var att bygga verktyg för äkta lojalitet, få kunden att återvända för att hen tycker det är kul.

Han menar att klassiska kundklubbar som bygger på rabatter och pris sällan åstadkommer den typer av lojalitet hos kunden.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...