Nu satsar jättarna på nätet
De satsar också på e-handel
Accent
Apotek Hjärtat
Bolist
Filippa K
Granngården
Järnia
Kungsängen
Rizzo
Svenska Hem
Team Sportia
Stora kedjor som ska starta e-handel
Apoteksgruppen
K-rauta
Kronans Apotek
Lloyds Apotek
Market avslöjade för knappt ett år sedan att drygt fyra av de tio bolag och kedjor som omsätter mest i detaljhandeln saknade e-handel.
Kartläggningen fick stor uppmärksamhet.
– Jag är förvånad och bekymrad eftersom hushållen är mer krävande och mer än tidigare vill kunna välja inköpskanal, sa Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.
Men under 2014 har det alltså hänt en hel del.
✔ Tio företag har etablerat webbshopar.
✔ Ytterligare fyra ska snart lansera sådana.
Rizzo är en av tio kedjor som har gått online och sedan den 24 september kan kunderna handla skor, väskor och accessoarer också på nätet.
– Vi vill nå nya kundgrupper och det räknar vi med att göra via e-handeln, säger Robert Inghamn.
Kungsängen startade sin e-handel dagen efter Rizzo och redan efter några timmar gjordes det första köpet.
– Det känns oerhört lovande eftersom vi bara smugit igång för att se att allt fungerar inför den stora lanseringen om några veckor, säger vd Peter Gustafsson.
Läs mer om hur allt fler större kedjor satsar på e-handel i veckans nummer av Market.
Här beställer du enkelt en prenumeration.