Nu har Björn Borg växt ur kalsongerna: ”Vi har gjort en otrolig förflyttning”

Att flytta ett varumärkes kärnvärde görs inte över natt. Men Björn Borg har delvis klivit ur kalsongerna och växer nu främst som sportvarumärke. ”Vi behöver öka närvaron i fysisk handel, det är där som volymerna finns”, säger vd Henrik Bunge.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Björn Borg har en något brokig historia i modehyllorna. Själva klädmärket föddes som en sportkollektion 1984, bara något år efter att tennisspelaren Björn Borg hade slagit karriärens sista dubbelfattade backhand ­­– detta i Monte Carlo Open mot Henri Leconte.

Under sent 80-tal och tidigt 90-tal var underkläder inte något som såldes som modeplagg. Kalsongmarknaden dominerades av den klassiska Y-fronten och möjligheterna för den som ville sticka ut var enorma. Med ett nytt färskstarkt koncept 1993 gjorde Björn Borg snudd på revolution i det likformade kalsongutbudet.

Sedan dess har den typiska Borg-kalsongresåren stuckit upp ovanför ett otal jeans och märkets tyngdpunkt har stadigt legat på underkläder.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...