Norska jätten tackar för sig – och har en tydlig strategi för att lyfta på hemmamarknaden

Norska Nille lämnar Sverige. Fokus ligger på hemmaplan där en ny strategi tagits fram som ska lyfta kedjan. ”Man har varit lite inaktiv vad gäller förändring”, säger vd Johan Åberg.
Text: Daniel Norman
Annons:

Sedan ett år tillbaka har Nille en svensk vd i Johan Åberg.

– Jag har suttit i styrelsen i många år, ända sedan jag var vd på Kappahl. Jag fick frågan om jag ville kliva in och jobba mer operativt, berättar han för Market.

Det blir alltså den svenske vd:n som tar kedjan från Sverige.

– Vi har haft den diskussionen i styrelsen i många år, vad vi ska göra med Sverige. Trots ett antal bra försök har vi inte lyckats få upp lönsamheten på en bra nivå.

2011 fick Nille en ny ägare i BC Partners. De fattade beslutet att kedjan skulle kliva in på den svenska marknaden.

– Då öppnades ganska många butiker på kort tid, säger Johan Åberg.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i 7 dagar
  • Inga kostnader eller dolda villkor

Du får Market Premium gratis i 7 dagar! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...