Nikes PR-explosion – experterna hyllar och varnar

Nike sätter varumärket mitt i skottgluggen med årets mest kontroversiella reklam. Men kan en säljökning försvara att många kunder blir så upprörda att de eldar upp företagets produkter? Market frågar experterna.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Amerikanska sportgiganten Nike har rört upp enorma känslostormar i USA. President Trump rasar mot bolaget och kunderna har delats i två läger, där det ena hyllar varumärket och det andra bränner Nike-skor.

Bakom turbulensen ligger en av de mest kontroversiella och uppmärksammade kampanjerna någonsin. Och Nike har valt tillfället för sin strid med omsorg – och samtidigt höjt insatserna – eftersom reklamen publiceras samtidigt med 30-årsjubileet för sportjättens ikoniska ”Just do it”-payoff.

Läs alla artiklar gratis

  • Tillgång till hela Market Premium i en månad
  • Inga kostnader eller dolda villkor
  • Tidningen Market gratis – även efter provperiodens slut

Du får Market Premium gratis – en hel månad! Köp Market Premium

Full tillgång till Market premium i tre månader
7990kr ex. moms
Lösenordet måste vara minst 6 tecken långt
{{message}}
{{error}}
Genom att skicka in formuläret godkänner du våra villkor

Tack för att du har registrerat dig på Market Premium!

Nu kommer du åt allt innehåll på market.se.
Du hittar mycket nyttigt innehåll under flikarna Data, Analys och Sälj mer, som är unikt för Premium.

Ditt konto har skapats med följande uppgifter:

Användarnamn: {{ fd.mail }}
Lösenord: Lösenordet du valde vid registreringen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...