Foto: Foto: Shutterstock

Nätet väntas stå för hela sällanköpshandelns tillväxt i år: 
”En tipping-point”

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent – och väntas stå för hela sällanköpshandelns tillväxt under året. Det framgår av E-barometern för andra kvartalet. ”En brytpunkt.”
Text: Kalle Östgren
Annons:

E-barometern

  • Postnord följer i samarbete med Svensk Digitalhandel (tidigare Svensk Distanshandel) och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln.
  • E-barometern publiceras en gång per kvartal.
  • Resultatet bygger på en konsument- och en företagsundersökning.

Vinnarbranschen under årets andra kvartal var barnartiklar och leksaker, nu en väletablerad kategori på nätet, som ökade med starka 24 procent.

En annan bransch med bra tillväxt under kvartalet var bygghandeln, där e-handeln fortsätter att ta marknadsandelar från den fysiska handeln.

Det framgår av redovisningen av årets andra kvartal i E-barometern, som Postnord ger ut i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

Prognosen i E-barometern är att näthandeln kommer att svara för i princip hela tillväxten i sällanköpsvaruhandeln under 2017.

– Vi ser början av en ”tipping-point”. Nu ser vi starka tillväxttal i e-handeln, inte bara i procent utan i kronor och ören, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Prognosen är på övergripande nivå och baseras på sällanköpshandelns förväntade tillväxt.

Sällanköpshandeln omsätter cirka 400 miljarder per år och väntas växa med 2,5 procent i år, enligt HUI Research. Det motsvarar cirka 40 miljarder kronor, vilket är den prognosticerade tillväxten i e-handeln – som därmed väntas ta hand om hela tillväxten i sällanköpshandeln. 

Carin Blom ser flera faktorer bakom det som E-barometern beskriver som en brytpunkt.

– Förutom de självklara fördelarna med e-handel som tillgänglighet, bekvämlighet och lägre priser, att butikskedjorna inte tillräckligt väl lyckats hitta samspelet mellan sin digitala och sina fysiska butiker, säger Carin Blom och tillägger:

– Fortsätter trenden att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler aktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanalstrategi kommer att bli omsprungna.

Det här är en del av Market Premium

Redan Premium-prenumerant?

Det får du som Market Premium-prenumerant

  • Premiumartiklar som ger dig hela nyhetsbilden av detaljhandeln
  • Sökbart artikelarkiv
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...